„Drumul printre nori” – Transfăgărășan

Este minunat să călătorești, iar cea mai interesantă călătorie o poți face pe „Drumul printre nori” de-a lungul și de-a latul Transfăgărășanului. Indiferent de toate lucrurile pe care le-ai tot auzit despre călătoria în sine, poate că ar trebui să ai mai multe lucruri în vedere.

Dacă drumul până la Transfăgărășan nu-ți aduce buna dispoziție poate că ar trebui să faci un mic popas pe la Vidraru. Aici poți face o scurtă plimbare cu vaporașul, poți asculta atât sunetul apei, lăsate în urma valurilor, dar și de cântecul păsărilor care se bucură de întregul peisaj.

De altfel e mult mai ușor să-ți îmbunătățești starea de spirit contemplând peisajul cu toate minunățiile pe care le are în dotare acest peisaj. Și fie vorba între noi o plimbare cu vaporașul îți poate aduce relaxarea fără doar și poate.

Transfagarasan – video de prezentare

Măreția vibrantă a munților se zărește încă de aici, de la lacul Vidraru, locul de unde ai putea începe o călătorie remarcabilă și locul în care te poți inspira și îți poate schimba întreaga viață.

Totuşi, dacă ești una dintre acele persoane care doar își dorește să se bucure de drumul șerpuind printre munți, de răcoarea acestora și totodată de prospețimea lor nimeni și nimic nu te poate opri din drumul tău.

Bineînțeles pe parcursul acestui drum întortochiat poți găsi lucruri atât de interesante pe care nu le poți găsi într-un alt loc. Ci din contră sunt atât de rare încât ar fi benefic pentru fiecare are ocazia să meargă pe Transfăgărășan să se bucure de ele și de ce nu să-și păstreze vii amintirile.

Atracții turistice de-a lungul Transfăgărășanului

De asemenea, Transfăgărășanul îți aduce în prim plan și câteva atracții turistice foarte importante și foarte interesante precum Bâlea Lac, Valea lui Stan, Cascada Capra (Iezerului), Barajul Vidraru și în final Mânăstirea Curtea de Argeș.

Dacă îți dorești ceva și mai special poate că ar trebui să te gândești la nenumăratele plante rare și care au o importanță deosebită.

Iar la acest capitol putem începe a enumera florile în frunte cu: Floarea de colț, Anghelina (Primula Iongiflora), Brândușa de munte (Crocus Heuffelianus), Ciuboțica Cucului de Munte (Primula Elatior), Degetăruț pitic ( Soldanella pusilla), Degetăruț (Soldanella Montana și Soldanella alpine), Ochiul Găinii (Primula minima), Ghințură de primăvară (Gentiana Verna), Piciorul Cocoșului de munte (Ranunculus montans), Rușcuța de primăvară (Adonis vernalis), Sisinei de munte (Dediței sau Pulsatilla alba), Stânjenel mic de munte (Iris ruthenica).

Este important să mai știți că toate aceste plante se pot găsi pe orice munte care se află pe teritoriul României și ce este drept nu trebuie să uităm nici de vestita Capră Neagră de Munte pe care o poți întâlni în călătoria ta.

Ce trebuie să știți despre Transfăgărășan la prima vedere?

Nu mai trebuie să spunem că este un drum spectaculos, la o altitudine maximă de circa 2042 metri (în zona Bâlea Lac) printre munți.

De altfel, Transfăgărășeanul nu este altceva decât șoseaua care se află pe Drumul Național 7C (152 Km) și care are ca principal scop legarea Transilvaniei de Muntenia.

Mai mult decât atât, această șosea pe o distanță de 92 km trece prin două județe importante Argeș și Sibiu. Un alt lucru pe care trebuie să-l mai cunoașteți despre acest drum muntos este vorba de perioada în care acesta este închis.

Și anume pentru acest an, 2020, perioada de închidere pentru tronsonul interzis în sezonul rece și nu numai – Kilometrul 104 (Piscul Negru – județul Argeș) și Kilometrul 130,8 (Bâlea Cascadă – județul Sibiu) – este de pe 4 noiembrie 2019 și până pe 30 iunie 2020. Iar pentru cei ce vor să viziteze Transfăgărășanul în toată splendoarea lui pot face acest lucru începând cu data de 1 iulie a anului curent.

O altă caracteristică importantă a Transfăgărășanului este legată de viaductele și tunelurile pe care le poți întâlni pe parcursul călătoriei tale. Bineînțeles unul dintre cele mai importante tuneluri este cel care trece pe sub creasta munților Făgăraș, între vârfurile muntoase Iezerul Caprei (2414 metri) și Paltinul (2398 metri) și care este cel mai lung tunel din țara noastră.

Lungimea acestui tunel fiind de 887 metri și are o înălțime de aproximativ 4,4 metri, o lățime de circa 6 metri și bineînțeles un trotuar care are o lățime de 1 metru. Ba mai mult decât atât tunelul este iluminat electric și de asemenea ventilat natural.

Tot pe Transfăgărășan poți avea ocazia să admiri cascada în trepte care se află la o înălțime de 68 metri, cascada Bâlea, fiind singura cascadă de acest fel din România. Nu trebuie neglijat nici faptul că acest traseu, Transfăgărășanul, are parte de mai mult de 830 de podețe și 27 de viaducte, iar pentru realizarea lui s-au utilizat mai mult de 6520 de tone de dinamită pentru a putea disloca milioane de tone de rocă.

Istoria drumului numit Transfăgărășan

Transfăgărășanul a fost denumit și este cunoscut și sub numele de „Drumul printre nori”, măsurând aproximativ 151 km. De asemenea, acesta face parte din DN 7C și prin urmare își începe ascensiunea printre munți din județul Argeș, sat Bascov de lângă Pitești, iar lângă comuna Cârțișoara, între Sibiu și Brașov se intersectează cu DN 1.

Una dintre cele mai importante chestiuni se referă la faptul că „Drumul printre nori” a fost inaugurat pe data de 20 septembrie 1974, iar perioada de construcție a fost din 1970 – 1974 la inițiativa pe care a avut-o Nicolae Ceaușescu.

de-pe-transfagarasan

De altfel, această inițiativă a avut drept scop „drumul strategic care să lege garnizoanele Piteștiului și Sibiului”. Principalele motive care reies din notele fundamentale ale acestui proiect sunt „deschiderea bazinelor forestiere din masivul Făgăraș, folosirea mai rațională a pășiunilor alpine și realizarea unui centru turistic montan în zona Lacul Bâlea”. Pentru realizarea Transfăgărășanului s-au utilizat următoarele:

  • 3 milioane de tone de rocă au fost dislocate;
  • 290.000 de metri cubi de material pentru zidărie;
  • 41.000 de metri cubi rocă au fost escavați pentru construcția tunelului Capra –Bâlea;
  • Peste  6.500 de tone de dinamită;
  • 3.573 de tone de ciment;
  • 89 tone de oțel beton;
  • 24.000 de ancore;
  • 129 tone plase sudate;
  • 14.200 m pătrați cofraje;
  • 1.750 m liniari de tuburi confecționate din beton;
  • 4.100 m liniari de țeavă;
  • 50 de tone de confecții metalice;
  • 6.900 m cubi nisip;
  • 6.000 m cubi pietriș;
  • 3.000 tone cribluri;
  • 740 lămpi pentru iluminat;
  • S-au realizat 830 de lucrări transversale;

Proiectul care a fost aprobat la acea dată prevedea ca acest drum să aibă o singură bandă de circulație și acostament.

Monumente care se găsesc pe Transfăgărășan – „Drumul printre nori”

transfagarasan

Fiind un traseu realizat cu efortul Armatei în data inaugurării Transfăgărășanului s-au inaugurat și 2 monumente care au fost dedicate militarilor care au contribuit la acest proiect magnific pentru țara noastră.

Prin urmare, în septembrie 2009 au fost restaurate integral ambele monumente de către militarii din cadrul Batalionului 136 Geniu „Apulum”. Astfel primul monument se va regăsi pe versantul Nordic la cota 1200 și se numește „Poarta Geniștilor” și are o placă pe care scrie următoarele:

„Înfruntând greutăți deosebite, trupele de geniu ale Armatei României au deschis drumul Transfăgărășan, străpungând această zonă în martie 1971. În amintirea evenimentului, bravii geniști, care s-au dovedit mai tari decât stânca, au denumit acest loc Poarta Geniștilor”.

Iar cel de-al doilea monument se poate găsi la cota 1600 și se numește „Poarta Întâlnirii”, iar pe placa monumentului scrie următoarele lucruri:

„În această zonă s-au întâlnit în ziua de 16 august 1971 două subunități de geniu care lucrau la deschiderea drumului „Transfăgărășan” din sensuri opuse. În amintirea evenimentului, bravii geniști au denumit acest loc Poarta Întâlnirii”.

transfagarasan

Așadar dacă îți dorești să te conectezi cu universul și cu natura, Transfăgărășanul – „Drumul printre nori” îți poate facilita acest lucru fără doar și poate. Și de asemenea nimeni nu îți poate reproșa nimic pentru că tu ești cel care decide și tot tu ești cel care vei simți această conexiune numai dacă iei în considerare o călătorie pe care să o întreprinzi pe acest drum unic, Transfăgărășan.  

oi-pe-transfagarasan
cascada-de-pe-transfagarasan

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here